palette
ارزيابي نور روز و خيرگي در کلاس‌هاي درس با استفاده از شاخص‌هاي پويا مطالعة موردي: دانشکدة معماري و شهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي

چکیده

بهره­گيري مناسب از نور روز با توجه به مصرف انرژي، عملکرد، و يادگيري دانش­آموزان و مدرسين در ساختمان­هاي آموزشي مسئله­اي قابل تأمل است. بي­توجهي به طراحي دقيق پنجره، سايبان، و متعلقات آن منجر به بروز خيرگي يا افزايش بار سرمايش ساختمان به دليل ورود تابش مستقيم خورشيد يا کاهش نور روز مناسب خواهد شد. با توجه به ثابت بودن نقاط نشستن در فضاي کلاس، استفاده از آناليز­هاي دقيق براي بررسي شرايط دريافت نور روز و خيرگي اهميت مضاعفي خواهد يافت. در اين مقاله، با در نظرگيري دو هدف دريافت نور روز مناسب و عدم خيرگي، شرايط نور روز و خيرگي فضاها و تأثير طراحي سايبان بر شرايط آسايش بصري با استفاده از اندازه­گيري ميداني و شبيه­سازي در کلاس­هاي درس دانشکدة معماري و شهرسازي دانشگاه شهيد بهشتي بررسي گرديده است. در بررسي ويژگي­هاي دريافت نور و خيرگي فضا­ها از معيار­هاي ارزيابي ايستا و پويا بهره گرفته شده است. هدف از اين مقاله مقايسة شرايط آسايش بصري در کلاس­هاي مختلف و مقايسة شاخص­هاي مختلف و انتخاب شاخص مناسب براي ارزيابي کلاس­ها است. همچنين شاخص­هاي انتخابي براي ارزيابي عملکرد سايبان­هاي ثابت و متحرک استفاده شده است. بر اساس نتايج شاخص­هاي UDI­300-3000[50%] براي بررسي دريافت نور روز مناسب و SVD به منظور بررسي احتمال خيرگي در فرايند طراحي و ارزيابي فضا­ها مناسب­تر از ساير شاخص­ها هستند. همچنين نتايج به­دست­آمده نشان مي­دهند که کلاس با جهت­گيري شمال شرقي بهترين شرايط آسايش بصري را دارد. همچنين در کلاس­هاي جنوبي طراحي سايبان متحرک براي فراهم کردن نور روز مناسب و جلوگيري از خيرگي الزامي است. اين درحالي است که استفاده از سايبان­هاي ثابت براي کاهش خيرگي به دليل کاهش شديد نور ورودي به فضا قابل توجيه نيست.

 

واژگان کلیدی
نور روز، خيرگي، آسايش بصري، شاخص‌هاي پويا.

منابع و مآخذ مقاله

احدي، امين‌اله و محمدعلي خان‌محمدي. «عملکرد بهتر دانشجويان با بهره‌گيري مناسب از نور روز در کلاس‌هاي آموزشي، بررسي موردي: دانشکده معماري دانشگاه علم و صنعت ايران»، در نامه معماري و شهرسازي، ش 15 (پاييز و زمستان 1394)، ص 25-42.

پورديهيمي، شهرام و فريبرز حاجي سيدجوادي. «تأثير نور روز بر انسان». در صفه، ش 46 (بهار و تابستان 1387)، ص 67-76.

Atzeri, A.M. et al, “Comfort Metrics for an Integrated Evaluation of Buildings Performance”, in Energy and Buildings, 127 (2016), p. 411-424.

Bourgeois, Denis & C.F. Reinhart. “Standard Daylight Coefficient Model for Dynamic Daylighting Simulations”, in Building Research and Information, Vol. 36 (2008), pp. 68-82.

Brotas, Luisa & Mike Wilson. “The Average Total Daylight Factor”, in Light & Engineering,Vol. 16, No. 2 ( 2008), pp. 52-57.

Costanzo, V, et al, “A Review of Daylighting Strategies in Schools: State of the Art and Expected Future Trends”, in Central Archive at the University of Reading, 2017, pp.1-21 of 21.

Dogan, Timur & Christoph Reinhart & Panagiotis Michalatos. “Urban Daylight Simulation Calculating the Daylit Area of Urban Designs”, in SimBuild,Fifth National Conference of IBPSA-USA, 2012.

Heschong, Lisa, et al. “Approved Method: IES Spatial Daylight Autonomy (sDA) and Annual Sunlight Exposure (ASE)”, New York, N.Y., IES - Illuminating Engineering Society, 2012.

Jakubiec , Alstan & Christoph Reinhart. “Integrating Daylight And Thermal Simulations Using Rhinoceros 3d, Daysim And Energyplus”, in 12th Conference of International Building Performance Simulation Association, Sydney, 2011, pp. 2202-2209.

Jones ,Nathaniel. Validated Interactive Daylighting Analysis for Architectural Design, Thesis: Bachelor of Science in Civil Engineering Johns Hopkins University, 2017.

Kleindienst, Sian & Magali Bodart & Marilyne Andersen. “Graphical Representation of Climate-Based Daylight Performance to Support Architectural Design”, in L E U K O S., Vol. 5 (2008), pp. 39-61.

Mardaljevic, J. & L. Heschong & E. Lee. “Daylight Metrics and Energy Savings”, in Lighting Research & Technology, Vol. 41 (2009), pp. 261-283.

Mott, Michael S., et al. “Illuminating the Effects of Dynamic Lighting on Student Learning”, in SAGE Open, 2012, pp.1-9.

Nabil, Azza & John Mardaljevic. “Useful Daylight Illuminances: A Replacement for Daylight Factors”, in Energy and Buildings, Vol. 38 (2006), pp. 905-913.

Pereira, LuísaDias , et al. “Energy Consumption in Schools – A Review Paper”, in Renewable and Sustainable Energy Reviews, Vol. 40 (2014), pp. 911-922.

Piderit Moreno, MB & CY. Labarca. “Methodology for Assessing Daylighting Design Strategies in Classroom with a Climate-Based Method”, in Energy Sustainability, Vol. 7 (2015), pp. 880-897.

Reinhart, C.F. & Marilyne Andersen, “Development and Validation of a Radiance Model for a Translucent Panel”, in Energy and Buildings, 38(7) ( July 2006), pp. 890-904.

Sufar, Suhaila & Anuar Talib & Haris Hambali. “Towards a Better Design: Physical Interior Environments of Public Libraries in Peninsular Malaysia”, in Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 42 (2012), pp. 131-143.

Zomorodian, Z.S. & M. Tahsildoost. “Assessing the Effectiveness of Dynamic Metrics in Predicting Daylight Availability and Visual Comfort in Classrooms”, in Renewable Energy, Vol 134 (April 2019), pp. 669-680.

Zomorodian, Z.S. & S.S. Korsavi & M. Tahsildoost. “The Effect of Window Configuration on Daylight Performance in Classrooms: A Field and Simulation Study”, in Int. J. Architect. Eng. Urban Plan., Vol. 26 (2016), pp. 14-24.

Zomorodian, Z.S. & M. Tahsildoost. “Assessment of Window Performance in Classrooms by long Term Spatial Comfort Metrics”, in Energy and Buildings, 2017, pp. 80-93.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.